Jaro v kuchyni aneb na jaké suroviny se těšit

Poslední mrazíky se stahují a díky tomu se můžeme těšit na lahodné jarní suroviny. Víte, co patří do jarní kuchyně a s čím se na trzích pravděpodobně setkáte? To vám prozradíme v článku.

jaro v kuchyni recepty

 

O čem je jarní kuchyně

Jarní kuchyně by měla být plná čerstvých lokálních surovin z našich vlastních zahrádek nebo od pěstitelů a farmářů. Je čas se trochu odvrátit od dovážené zeleniny, a podpořit místní trh. Díky tomu se můžete spolehnout na 100% svěží lahůdky.

Samozřejmě si spoustu zeleniny můžete pěstovat i doma, klidně na balkoně nebo parapetu. Jen je důležité vědět, kdy se má sázet a jak se o ni starat. 

Díky většímu přísunu čerstvé zeleniny posílíte imunitu, což se hodí, protože na jaře bývají lidé často oslabení a bez vitamínů jsou nahraní. Vychutnejte si proto všechno, co aktuálně příroda nabízí a budete zdraví jako řepa. Nebo ředkvičky?

 

Ředkvičky

Kdo z vás také miluje křupavé šťavnaté ředkvičky jako my? U nás jsou na jaře na denním pořádku. Hodí se do spousty pokrmů a navíc obsahují značné množství vitamínu C, vitamíny skupiny B a K a také malé množství hořčíku, zinku, fosforu, draslíku a kyselinu listovou. Půl šálku ředkviček nabízí asi 15 procent doporučené denní dávky vitamínu C. Štiplavá chuť je způsobená hořčičným olejem, který je pro nás velmi zdravý.

Ředkvičky lze jednoduše pěstovat i doma na parapetu. Vysaďte je co nejdříve na jaře, tedy už někdy v půlce února nebo na začátku března. Do truhlíku je vysejte ve dvou řádcích v rozestupu 3 cm. Pokryjte je substrátem (cca 2cm vrstva) a nezapomeňte je pravidelně zalévat, aby nevyschly. Voda by neměla být ledová, stačí odstátá. Na první ředkvičky se můžete těšit cca za měsíc.

Jak ředkvičku využít? Co třeba bylinkové kuře podle Hestona?

"Jaro mám ze všech ročních obdobích asi nejradši. Kuchyně s jeho příchodem doslova ožívá po zimním spánku a objevují se první čerstvé suroviny. Například sezóna chřestu je pro mne hodně výjimečná a chřest miluji v jakékoliv podobě a v jakémkoliv pokrmu." ChefOndra

 

Chřest

Perfektní jarní zelenina, která obsahuje protizánětlivé látky (fytochemikálie), vitamíny A a C, vlákninu, kyselinu listovou a antioxidant glutathion. To je chřest. Ale musí se co nejdřív zpracovat. Pokud budete otálet, ztratí na sladkosti a zdřevění. Na nic tedy nečekejte a hned v den nákupu ho připravte nebo zamrazte. Díky tomu zůstane nádherně křupavý a voňavý.

Jak s chřestem pracovat? Před vařením odkrojte konce (cca 2 - 3 cm). Nenechte se nachytat radami typu “kde se zlomí, tam je čerstvý”, akorát tím přijdete o kousky, které jsou naprosto v pořádku. U čerstvého chřestu stačí odkrojit opravdu první 3 cm, více je zbytečné. Co se týká loupání, záleží na tom, jaký druh jste zakoupili. Bílý chřest pomocí škrabky oloupejte po celé délce, zelený podle oka. Někdy není potřeba loupat a někdy stačí začít v dolní třetině.

Bílý i zelený chřest se vaří ve vroucí osolené vodě s tím, že hlavičky opřete, aby se nedotýkaly vody. Díky tomu zajistíte, že se nepřevaří, jelikož jsou přirozeně mnohem měkčí než zbytek chřestu. Zelený chřest nechte ve vodě cca 2 - 3 minuty, bílý 5 - 8 min. Po vytáhnutí osušte a ihned servírujte nebo ho vhoďte do ledové vody, abyste zastavili tepelný proces. Díky tomu zůstane nádherně křupavý.

Druhy chřestu

  • Setkat se můžeme s bílým chřestem, který je vhodný do polévek a krému
  • Zelený chřest je vhodný jako příloha nebo salátů.
  • Fialový chřest je světlu vystaven krátce a je hodně podobný zelenému chřestu.

 

První obrázek

Milánské chřestové risotto

Zobrazit recept

Druhý obrázek

Roastbeef s domácí tatarkou

Zobrazit recept

 

Medvědí česnek

Lehce štiplavý, ale nádherně aromatický medvědí česnek je k dispozici pouze asi měsíc (konec března až květen), poté začne kvést a ztratí na chuti a vůni. Proto na nic nečekejte a kupte si ho do zásoby.

Říká se, že to je vitamínový dar od přírody po náročné zimě. Můžete ho také sbírat ve volné přírodě, ale dejte pozor na dvě věci. Aby to na daném místě bylo dovoleno a abyste si ho nespletli s ocúnem a konvalinkou. Řapíkaté listy medvědího česneku jsou měkké, lesklé a bez viditelných žilek na rubu. Rostou ve větších skupinách. 

Na co se hodí? Nejlépe do pomazánky, bylinkového oleje a másla nebo aromatické majonézy

 

Pažitka

Pažitku asi nemusíme představovat. Tahle zelená kráska se ocitla na talíři každého z nás. Obsahuje vitamíny C, B1 a B2, provitamin A a karoten. Její éterické oleje mají pozitivní vliv na trávení a krevní tlak.

Nejlépe chutná na čerstvém chlebu s máslem, ale dá se použít podobně jako medvědí česnek do pomazánek nebo jako ozdoba na jakékoliv jídlo.

Lze ji pěstovat doma. Nejjednodušší je, koupit si ji v obchodě v květináči, ale můžete si ji i vysít. Nemá ráda přenášení, průvan a ranní mrazíky. Každý den kontrolujte, jestli je půda vlhká, ať nevyschne. 

Následující dva recepty jsou v naší kuchyni stálicí a na roastbeef se často staví i přátelé. Jedná se zároveň o recepty, ve kterých je pár základních surovin. Vyzkoušejte je! ChefOndra

První obrázek

Kotleta se salátem Coleslaw

Zobrazit recept

Druhý obrázek

Roastbeef s domácí tatarkou

Zobrazit recept

Špenát

Špenát miloval Pepek námořník a zamilujete si ho vy. Možná máte v hlavě vzpomínku na kašovitý špenát ze školní jídelny, ale na to zapomeňte, protože při správné přípravě chutná opravdu skvěle. Špenát je perfektní součást jarní kuchyně. Dá se koupit čerstvý i mražený (sekaný a protlak). Samozřejmě čím víc čerstvý, tím lahodnější.

Proč vlastně ten Pepek špenát tak zbožňoval? Asi protože obsahuje kyselinu listovou, vitamíny A, C a K1, vápník, draslík a hořčík. Pokud do sebe chcete dostat co nejvíce prospěšných látek, zpracujte ho co nejméně tepelně.

Špenát se hodí k masu, do polévek, salátů, omáček, placek, quiche (slaný koláč) nebo k nokům. Je to opravdu všestranný. U nás na blogu najdete recept na kuřecí roládu s nádivkou, kaší a špenátem.

 

Bude se hodit

 

Jarní cibulka

Konečně jsme se dočkali! Jarní cibulka se na nás směje ze všech stran a my máme velkou radost. Používáme ji rádi jako součást pokrmu nebo na finální ozdobu. Hodně často ji můžeme najít v asijských pokrmech, které se bez ní skoro neobejdou. Ale to neznamená, že si ji nemůžete dát kamkoliv, kde vám chybí trocha výrazné chuti. 

Skvěle se dá využít do salátů, pomazánek nebo do slaných koláčů. 

Obsahuje vitamín C, B2, thiamin, A a K a také měď, fosfor a hořčík. Na pěstování je opravdu hodně nenáročná a klidně ji můžete mít v kuchyni celý rok. Dá se pěstovat dvěma způsoby. V prvním případě vložíte cibulku do misky s vodou a tu denně měníte nebo doplňujete. Voda by se neměla dotýkat zelených stonků, pouze cibulky. Stonky porostou celkem rychle, takže je můžete pravidelně zpracovávat. Po čase uvidíte, že se tvoří víc a víc kořínku, což znamená, že klidně můžete přesadit do hlíny. Ale potřeba to není.

Do čeho jarní cibulku použít? Tyhle recepty si zamilujete

První obrázek

Ramen polévka se Soba nudlemi

Zobrazit recept

Druhý obrázek

Kari podle Jamie Olivera

Zobrazit recept

denishenry

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení